Algemene VOORWAARDEN

1. Aangaan van de behandelingsovereenkomst

Indien u na het intakegesprek een nieuwe datum hebt afgesproken voor een vervolggesprek, is er sprake van een behandelingsovereenkomst. Deze behandelingsovereenkomst wordt op schrift vastgelegd. De algemene voorwaarden maken deel uit van de behandelingsovereenkomst, evenals de privacyverklaring.

2. Beëindigen van de behandelingsovereenkomst

De overeenkomst kan op de volgende manieren of door de volgende omstandigheden worden beëindigd:

a. Als we gezamenlijk besluiten dat geen sessies meer nodig zijn;
b. Als je zelf aangeeft te willen stoppen met de sessies.
c. Als tijdens de sessies duidelijk wordt dat je hulpvraag meer of iets anders vereist dan ik als therapeut kan bieden. Ik zal dan altijd proberen je adequaat door te verwijzen.
d. Als er geen afspraak voor een sessie is gemaakt voor een termijn langer dan drie maanden na de laatste sessie, tenzij we uitdrukkelijk anders hebben afgesproken.

3. Begeleidingsplan

Het begeleidingsplan wordt bepaald in overleg tussen therapeut en client. In het begeleidingsplan zijn ook evaluatiemomenten opgenomen. Na vijf sessies vindt er in ieder geval een evaluatiemoment plaats.

4. Dossier

Voor een goede begeleiding en zoals de wet (WGBO) voorschrijft houd ik een dossier bij van aantekeningen van de gehouden sessies en andere relevante documenten. Je hebt recht om het dossier in te zien. De persoonlijke werkaantekeningen van de therapeut zijn hiervan uitgezonderd.
Deze worden direct na gebruik vernietigd. Als je van mening bent dat er onjuiste, voor het doel van de behandeling onvolledige of onnodige gegevens zijn genoteerd, kun je verzoeken deze te corrigeren, aan te vullen of te verwijderen.

Deze gegevens in het clientdossier blijven zoals de wet WGBO vereist 20 jaar bewaard na afsluiting van de behandeling. Indien je dit wenst worden na schriftelijk verzoek de gegevens na afloop van de behandeling vernietigd. In dat geval bewaar ik alleen het door jou ondertekende verzoek tot vernietiging.

5. Geheimhouding

Als therapeut heb ik een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim). Alles wat je bespreekt is strikt vertrouwelijk. Alleen met je uitdrukkelijke toestemming wordt contact opgenomen met of informatie gegeven aan derden (artsen of andere therapeuten). Uitzondering kan voorkomen als de wet de therapeut hiertoe verplicht of als er sprake is van een conflict van plichten. Bij signalen van vermoedens van geweld in de huiselijke sfeer volgt de therapeut de stappen uit de Meldcode huiselijk Geweld en kindermishandeling.

6. Schriftelijke rapportage

Indien je ten behoeve van een andere behandelaar of instantie een schriftelijke rapportage verlangt van het gehouden behandelingstraject, ontvang je hiervoor een factuur. Deze behelst maximaal het sessietarief. Dit geldt niet voor de gebruikelijke berichtgeving aan huisarts of verwijzer.

7. Kwaliteit en richtlijnen

Ik ben registertherapeut van de Nederlandse Beroepsvereniging van Hypnotherapeuten, de NBVH. De richtlijnen en professionele eisen van deze beroepsverenig zijn van toepassing op de praktijk. Tevens ben ik geregistreerd in het HBO-Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ).

8. Klachten en geschillen

Mocht je ergens ontevreden over zijn en we komen er samen niet uit, dan kun je via mijn beroepsvereniging NBVH (www.hypnotherapie.nl) een beroep doen op een klachten functionaris van de SCAG (www.scag.nl) zoals voorgeschreven in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Tevens val ik onder het tuchtrecht van RBCZ/TCZ (www.tcz.nu).

Betalingsvoorwaarden

9. Tarief

Bij het aangaan van de overeenkomst wordt een bedrag per sessie afgesproken. Dit is opgenomen in de behandelingsovereenkomst. Client betaalt de nota aan de therapeut. Client is zelf verantwoordelijk voor het indienen van de declaraties bij zijn of haar ziektekostenverzekeraar en dient zelf te informeren of deze de consulten vergoedt. Het is raadzaam vooraf uw polisvoorwaarden te raadplegen of eventueel contact op te nemen met uw verzekeraar.

10. Betalingswijze

Betaling kan contant of door overschrijving op rekening van de praktijk binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur.

11. Annuleren afspraak

Indien u bent verhinderd kunt u de afspraak tot 24 uur van te voren kosteloos annuleren. Afmelden kan telefonisch of per mail. Bij niet tijdige afmelding wordt de sessie in rekening gebracht.

12. Verzuim van betaling

Indien de client het verschuldigde bedrag niet binnen 14 dagen na de factuurdatum heeft betaald, is de client volgens de wet in verzuim. Na verstrijken van deze termijn verstuurt de therapeut een betalingsherinnering.

13. Incassokosten

Voldoet de client binnen 14 dagen na de datum van de betalingsherinnering niet aan zijn/haar verplichtingen, dan is de therapeut zonder nadere ingebrekestelling gerechtigd incassomaatregelen te treffen, dan wel door derden te laten uitvoeren.

14. Opschorting therapie bij betalingsachterstand

Bij betalingsachterstand is de therapeut gerechtigd verdere behandeling op te schorten totdat de client aan zijn/haar verplichtingen heeft voldaan.